Kapitein Thijs Wil Naar De Haven | Materialenmap Groep 1-2
In groep 1-2 zijn de leerlingen bezig met onderwerpen uit de directe omgeving van de kleuters. Bijvoorbeeld: de omgeving in de klas, in het huis, knuffels, beren, optocht, muziek in de straat, het weer, kabouters en reuzen, sprookjes, feesten, seizoenen. [ Leerlijnen voor Muziekles ]
1. Leerlijnbord Kort en lang De leerlingen leren de begrippen lang en kort kennen en oefenen deze muzikale tegenstellingen met behulp van codes. Ze maken korte en lange klanken met hun stem en luisteren naar verschillende codes.
2. zingen Kijk goed naar de codes in lang en kort en toeter Kapitein Thijs samen langs de schepen naar de haven. De toeter wordt door iedereen op 'Toet' meegezongen! Dit heb je nodig: Geen
3. luisteren, lezen De leerlingen luisteren naar reeksen van lange en korte klanken en koppelen dit aan grafische notatie. Dit heb je nodig: eventueel een kazoo of toeter
4. lezen, noteren De leerlingen ontdekken het verband tussen notatie en klank. De leerlingen plakken lange en korte figuren op een blad en ontdekken dat dit een muzikale code is die zij kunnen zingen. Dit heb je nodig: - Knip- en werkbladen
- Lege bladen om de codes op te plakken
- Tekengerei, lijmpotjes, schaar
6. opdrachten De leerlingen spelen spellen met korte en lange klanken zonder gebruik te maken van het digibord. Dit heb je nodig: - Verschillenden instrumenten om lange en korte klanken mee te maken
- Verschillende materialen om codes mee te maken zoals handdoeken, fruit, krijt, schelpen, stoelen en bankjes etc.